fredag 20 november 2015

Att köra en stenmangel från 1930-talet

dörr

I onsdags kväll hade jag och mina grannar Lisbeth, Sylvia och Lasse stämt träff i mangelrummet nere i vår källare. Vi har länge pratat om att Sylvia och Lasse skulle visa oss hur man sköter den stora stenmangeln som står där. Och äntligen var det alltså dags!

Sedan 1991 har jag bott på tre ställen som haft stenmanglar i källarna. Jag har varit in i de där mangelrummen, spanat på manglarna, men aldrig, a l d r i g att jag tänkt tanken att testa dem! De är helt enkelt alldeles för respektingivande och stora. Och. TUNGA.

tavla

lista

maskin

Men faktiskt. Det är inte svårt att använda en stenmangel. Det gäller bara att hålla reda på vad man gör. Det krävs alltså ganska mycket fokus och närvaro. Att mangla är en helt perfekt syssla för typer som mig, som sällan är i nuet i tankarna.

majlis rätt

Kvällen efter vår kurs, gick jag ner igen. Den här gången med Majlis i släptåg. När jag drog igång mangeln började hon vicka på höfterna i takt med mangelns taktfasta ljud! Ljudet förresten, jag trodde nog att en stenmangel skulle låta mer än vad vår gör. När jag kollat lite filmklipp på nätet och på Instagram, inser jag ändå att vår mangel låter rätt mycket. Jag tror att den skulle må bra av service, och hoppas att vår vicevärd också vill satsa på det.

bord med rular

Nu känner jag för att visa hela världen hur man kör en stenmangel! Om folk lär sig, kommer manglarna att användas och kunskapen kommer att spridas vidare. Om fler använder manglarna kommer de att leva säkrare vid källarrenoveringar. (Tack och lov är de ju tunga som AS, så särskilt lätt att få ut dem ur källarrum är det inte, därav en viktig anledning till att de faktiskt finns kvar!)

Ok. Här kommer en enkel manual till hur man använder en stenmangel. Så här går det till hos oss, och kanske på samma vis på fler ställen? Förhoppningsvis kan manualen få någon av er att våga prova!

rulla på

rulla in med mangelduk

1. Vik det du ska mangla och rulla upp på en rulle. I slutet av rullningen, rulla med själva mangelduken. Denna blir som ett skydd kring textilen som ska manglas. Har man likartade textilier, typ örngott eller kökshanddukar, kan man rulla på flera samtidigt.

1

2. Kolla in att mangeln står i läget där den översta stenen öppnas. På vår mangel gör den det med den lilla spaken i mitten, ställd i bakre läget. Den högra spaken är den man startar mangeln med, sen när strömmen är på.

av

3. Slå på strömmen på väggen. Mangelns maskineri går igång.

4. Kör igång mangeln genom att dra den högra spaken framåt, mot dig.

3

5. På vår mangel har någon tidigare användare (idag är det bara Sylvia och Lasse, och så nu då, jag och Lisbeth, som använder mangeln) så snällt markerat läget då man precis ska fälla tillbaka den högra spaken, för att få den övre stenen att stanna i öppet läge. Markeringen syns med vit krita i det svängda stycket strax till höger om mitten på bilden. DÄR stannar man mangeln genom att föra den högra spaken bakåt.

lägga in

6. Nu står alltså mangeln stilla och den övre stenen är i öppnat läge. Ta ut rullen som ligger i mangeln. Lägg i rullen som du rullat upp textilier på. Var noga med att rullen läggs in så långt in som möjligt. Se till att rullen ligger stilla, den får inte rulla fram! Kör igång mangeln igen.

7. När den kommer till andra sidan och går upp i läge, fäll tillbaka den övre spaken igen för att få den övre stenen att stanna i öppet läge. Upprepa punkt 6.

8. Dra fram mittspaken. I det läget kommer inte den övre stenen att gå upp i öppet läge, utan mangeln kommer att gå fram och åter. Hur länge mangeln ska gå fram och tillbaka vet jag inte. Antar att man får en känsla för det.

9. När man tycker att man manglat klart grejerna som är i mangeln, fäll tillbaka den lilla spaken som gör att den övre stenen går upp i öppet läge. Var beredd med en högra spaken. Upprepa punkt fem. Här har du alltså förberett en ny rulle med upprullade textilier och byter helt enkelt rulle. Hos oss finns fyra rullar, antar att det är det vanliga. På så vis kan man hela tiden förbereda under tiden mangeln går, och snabbt byta när man manglat klart.

10. OBS! Jätteviktigt! När man byter rulle, gör det i ett flöde. Avbryt inte processen då. Det är nämligen jätteviktigt att man verkligen kommer ihåg att lägga in en ny rulle i mangeln, innan man kör igång igen. Glömmer man det så kraschar den övre stenen ner i den nedre. Hur man får upp den då, det har jag ingen aning om!

11. När du känner dig färdig, se till så att tomma rullar ligger i mangeln och att mangeln stängs av då stenarna befinner sig jämnt över varandra.

strömbrytare

12. Stäng av mangeln.

manglat

Jag har ju precis lärt mig stenmangeln och den enda erfarenhet jag har av mangling innan dess är min uppväxt med mammas manuella gamla bänkmangel, så någon mästarmanglare är jag inte precis. Men jag hoppas att jag i detta inlägg har lyckats förmedla något som kan vara till hjälp för andra mangelsugna nybörjare.

Jag har hört flera personer berätta om mangelfester, eller mangelträffar, som de ordnar i sina mangelrum. Man bjuder in ett gäng kompisar, som får komma med sina dukar och lakan. Och så manglar man ihop och kanske avslutar man det hela med att äta tillsammans. Som en syjunta, helt enkelt!

4 kommentarer:

Mika sa...

Så spännande! Kul att se hur det funkar, även om jag inte skulle våga utan någon som visar.. Dessutom står endast den elektriska mandeln till förfogande här i min källare. Men bättre än inget. Dock blir det mest kökshanddukar som får den kärleken här hemma.

Maritas Maskor sa...

Åh så fint!! Önskar att jag hade plats för en mindre sån manuell mangel som man kan se säljas ibland i gjutjärn. Men platsen räcker inte till hemma his mig... Jag får njuta av dina mangelbilder istället !

Thobias sa...

Är de något lustiga tvättstugereglerna något som fortfarande efterföljs?
Varför tillåts ni isf inte att tvätta på söndagar?

Ulrika sa...

Thobias! Alla anslag som sitter nere i mangelrummet är jättegamla. Från en tid då det fanns en tvättstuga i källaren i vårt hus. (Den är sedan väldigt länge ur bruk, tvättstugan ligger i ett annat hus nu.) Så dessa ålderdomliga bestämmelser hör till en svunnen tid då jag antar att tvättning på söndagar skulle undvikas pga vilodag.