tisdag 30 december 2014

Ett gott slut på 2014

6

Under jullovet har jag bakat en del. Provat ett nytt recept på bullar från Martin Johanssons nya bok Bröd, bröd, bröd – Recept, råd och genvägar. Bullarna visade sig bli de allra, allra godaste som jag någonsin bakat. Och då är jag rätt snobbig vad gäller bullar. Dessutom har jag under flera år ansett att jag har haft det ultimata bullreceptet.

De där bullarna tog slut snabbt nu under de lediga dagarna. Fika ute i parken, fika vid pulkabacken, fika med brorsfamiljen…

2

3

4

bild 1

5

Idag bakade jag därför en ny omgång bullar. Inte efter samma recept utan efter det här receptet. Men bakade ut dem på samma vis som Johanssons recept. Bullarna fyllde jag med en smörblandning med farinsocker och kanel. Omedelbums efter att jag hade plockat ur dem ur ugnen, så penslade jag dem med en sockerlösning med en touch av kanel. Blev väldigt smarriga måste jag säga!

Så här avslutar jag nu 2014 på bloggen. Lite så där på topp efter ett lyckat bak. Det bästa som hände mig och min familj under 2014, var att vi äntligen fick köpa sommarhuset som vi suktat efter så länge. Men det jag inte anade där i april var väl att att huset skulle komma att göra mig så orolig och nojjig. Och att jag skulle behöva bli arg på hantverkare som inte kunde slutföra jobb och rätta till felaktigheter som de begått. Takmisstaget, som jag berättade om i förra inlägget, är nu åtgärdat (hoppas jag verkligen, håll tummarna). Så nu kan jag sova något så när gott om nätterna och vågar börja drömma om att vi kommer att få en bra start på säsongen i vårt fina sommarhus.

idag 2

Höst tre

I övrigt önskar jag mig en lugnare själ i en sundare kropp under 2015. Gott nytt år till er som fortfarande hänger kvar här, trots oregelbundna uppdateringar.

2 kommentarer:

Emelie sa...

Gott nytt år! Tack för alla fina blogginlägg i år och inspirationen de gett!

Anonym sa...

Fint med uppdateringar från dig oavsett hur ofta eller sällan de kommer!

Gott nytt år!

(Jag har läst din blogg ganska länge och förmodligen inte kommenterat förut, men nån gång ska väl vara den första. :)