söndag 5 oktober 2014

Höstnytt

bild

bild (1)

Öppnade ugnen här om veckan och ut kom en del nytt, en del nygammalt. Jag har haft det rätt skönt i min verkstad länge nu, inte fången i beställningar utan tid att göra det jag vill. Det har resulterat i mina nya kulturtantsmuggar och de rena vita med blå kant. Har inte provat någon av dem än, men tror stenhårt på båda!

IMG_3851

En nytt gäng textilinspirerade muggar. Fast till den här omgången glömde jag bort en av färgerna som jag dekorerat med tidigare. Så går det när man tror att man vet, eller åtminstone tror att man kommer ihåg, och låter bli att anteckna… Förutom att jag tänker att jag måste knäcka den nöten, så drömmer jag om stora rektangulära kavlade krukor. Tänk balkongkrukor. I ett fönster om sommaren med en massa kryddor eller olika pelargoner i. Såna ska jag kavla till våren, nu kör jag på med muggar, skålar och vanliga blomkrukor.

IMG_3959

Påminner mig igen om att jag är så tacksam över mitt hantverk. Det är mitt och ingen annans. Jag är nästan helt oberoende av andra när jag jobbar, förutom att det naturligtvis är både bra och nödvändigt att sälja iväg det jag gör. Men om ingen skulle vilja ha grejerna så kan jag fortsätta att dreja ändå. Ingen kan hindra mig.

4 kommentarer:

Malin sa...

Så otroligt fint det du gör. De där vita kopparna med blå kant är mina favoriter! Så enkla och underbara!

Så fint du skriver om hantverket, jag försöker tänka lite så också faktiskt, att om allt skiter sig så tänker jag ändå fortsätta sy - för min skull. Tack för att du sätter ord på det som far i huvudet.

Kram

Erika sa...

Alltså. Du är ju så begåvad att jag kommer på mig själv med att hålla andan när jag läser inlägg med din keramik och när du skriver om hantverket. Ibland tänker jag att en borde skriva en antologi om slöjden och hantverket av i dag. Vilka är våra drivkrafter, våra incitament. Passionen för material och teknik, det där med handens kunskap. Alltihopa. Inte en bok om någon jämrans hantverkstrend utan för att det är Livsviktigt. För det är det ju. Ha en fin måndag!

Ulrika sa...

Alltså. Erika. GÖR DET! Du är precis rätt person att göra det, tror jag! Kör!

Sandra sa...

Wow, så otroligt fina saker du gör! Vad duktid du är. Vill ha allt hemma hos mig ju! Har inte hunnit kika på om du säljer sakerna någonstans så jag måste kika på det prick nu. Fantastiskt!