onsdag 16 juli 2014

Hej semester!

bild (3)

Nu är jag inne på min andra semestervecka och det betyder också att vi snart har varit i huset i två veckor! Nu börjar jag tagga ner och känna mig riktigt ledig.

Vi gör inte mycket här. Pysslar och fixar lite när det finns möjlighet att sno åt sig lite tid. Hela förra veckan hade vi hantverkarna kvar, de som lagt nytt tak till oss. Hela takprojektet är mer än en månad försenat och trots att hantverkarna är jättetrevliga hade jag gärna sluppit ha dem kring mig hela min första semestervecka… Nu har de hämtat upp nästan alla sina grejer här, bara småfix återstår. Taket är superfint. (Det ska ni få se bild på en annan gång, just nu vill inte min mail ta emot bilden…)

IMG_2278

IMG_2343

IMG_2333

Vi badar i bysjön varje dag, oavsett väder. Efter några riktiga skyfall har vi samlat på oss regnvatten i ett stort tråg som rymmer långt över 100 liter. Man blir lätt manisk när man inte har något eget vatten hemma. Allt blir projekt. Springa ute i regnvädret och ösa vatten från hinkar under hängrännor, hitta bästa sättet att diska, borsta tänderna i hur lite vatten som helst osv, osv. Att brunnen är sinad visste vi ju om från början och det går faktiskt över förväntan att klara sig på lite vatten (som vi hämtar från grannen eller från en mack.

IMG_2298

IMG_2365

Vi har haft besök av både vänner och mamma och pappa. Invigt salen igen efter att den under flera veckor har varit belamrad med en massa bråte samt haft en vägg uppriven på grund av takläckaget som hade runnit ner i väggen också.

IMG_2366

IMG_2342

Vi har snokat kring en ödegård som ligger på andra sidan åkrarna från vårt hus sett. För inte så länge sedan bodde nog någon i det nog någon i det ena huset. Kaffehurran står fortfarande beredd om det skulle komma någon på besök. Och jag skulle gärna ta mig en närmare titt på flera av möblerna jag sett genom fönstren.

Har inte tänkt det minsta lilla på jobbet och ännu mindre på stan och hemma. Vi kanske stannar här för gott, vem vet?

2 kommentarer:

Solveig Lövendahl sa...

Låter som underbart semesterliv, härligt!

Anonym sa...

Åh, vad det låter härligt! Under hela min barndom hade vi sommarstuga utanför Valdemarsvik. Känner så igen mig med att samla vatten eftersom vi inte heller hade rinnande vatten (eller el). Underbara somrar! Skönt att taket är fixat! /Annika