tisdag 21 augusti 2012

Att unna sig


Har ni lyssnat på bagaren Sébastien Boudets sommarprat? Om inte - gör det.

Sällan har jag hört någon tala så passionerat kring sitt hantverk som han gör. Varje mening låter som poesi när han berättar om bakning.



Idag gick jag och köpte boken som jag suktat efter ända sedan jag såg den första gången någon gång i våras. Tänkte: Idag är en bra dag för ett bokköp. Boken innehåller, förutom recept på bröd, även recept på mat, inläggningar, kakor och bakverk.



Illustrationerna är gjorda av Olaf Hajek och de är som små konstverk i sig, precis som hela formgivningen. Jag köper bakböcker relativt ofta, inte sällan för formgivningens och bildernas skull. Även om jag långt ifrån bakar allt som finns där i, så brukar böckerna fungera som en viktig inspirationskälla. Det kan vara någon detalj i en bild; en kulör, ett visst stilleben eller kanske en interiör. Min fantasi går igång.

Snart kommer jag nog att försöka mig på ett surdegsbak igen. Jag har aldrig givit det någon riktig chans. Nu ska jag kanske öva lite mer.

9 kommentarer:

Sophie sa...

Oj, en fin bog. Skønt med bogtips!
Jeg har lige købt den svenske bagebog "Sju sorters kakor" fra Ica. Håber den er god!

Ulrika sa...

Sophie! DEN är bra! Svensk klassiker!

marie-louise sa...

Och vilka illustrationer!

Dorthe sa...

Jeg har ledt hele sommeren efter en god svensk bagebok. Uden held ... men det er jo den her jeg skal have fat i. Inden da et lyt til sommarprat. Tak for inspiration!

Line sa...

Tack for supert tips!

Erika Åberg sa...

Smask! Man blir ju sugen på att bli bra på att rita också!

Malin sa...

Tack för tipset om den fantastiska mannen. Vi lyssnade andaktsfullt och småfnissande på hans sommarprogram. Nu blir jag supersugen på att baka surdegsbröd!

Lo sa...

Åh,vilket fint tips! Tack!

Clara sa...

Den boken vill jag också ha, efter att ha hört hans sommarprat. Älskar människor som älskar något så mycket! Jag gillar hans blogg också, brödpassion heter den. Massor med inspiration!