måndag 28 maj 2012

Om snälla och givmilda människor - del 3


Förra veckan när jag var på väg från min verkstad en kväll, mindes mamma plötsligt att jag ju hade en present där. En present? Från vem? Så började hon rota runt i sina stora loppislådor och i en av dem fanns min present. En matservis!


Tallrikar, två sorters assietter, djupa tallrikar, två ovala små uppläggningsfat, en saladier (tror jag det heter), en såssnipa och en kvadratisk skål. Från Hackefors. Typ 1930-tal. Men vem hade gett mig den fina presenten?

En bekant, en familj som bor i mitt barndomsområde. De höll på att städa ur efter sina föräldrar/svärföräldrar och den här servisen hade de visst fått i bröllopspresent, om jag inte minns fel. Tanken var först att skicka iväg servisen till någon insamling. - Fast den där tror jag att Ulrika Olsson skulle tycka om, sa då en annan bekant, eller, en vän till mina föräldrar. Och så blev det alltså. Den kom till mig!

Men för mig är det fortfarande ett mysterieum hur hon över huvud taget kom att tänka på mig...

Verkligen en sån där "plötsligt händer det"-grej! Så himla fint!

Så himla fin!

8 kommentarer:

med nål och tråd sa...

men wow vilken grej liksom. Himmelens vad fin

marie-louise sa...

Du har det bra Ulrika:)

Matilda sa...

Vilken tur du har!
Senast jag fick något liknande var när min svärmor kom med en låda full med kryddburkar från Gustavsberg. Tidningspappret var från 1981, året då hennes mamma dog och nu hade de tydligen väntat tillräckligt länge i garaget och fick komma hem till mig!

Matilda sa...

och en sak till!
Min pappas företag tog över den byggnad som hackefors porslinsfabrik hade när de låg i Linköping (sedan flyttade de till Lidköping).
Då kunde man hitta guldiga porslinsskärvor lite här och där. Det var spännande!

Solveig Lövendahl sa...

Underbart med så snälla människor! Och som sagt att de tänkte på dig, fantastiskt! Grattis!

Ulrika sa...

Matilda! Det låter onekligen väldigt spännande!

Anna-Signe sa...

De är inte lätta att få tag på heller :)Jag har letat länge och till sist fick jag tag på en servis liknande din, 30-tal fast från Lidköpings porslinsfabrik (ALP) Vilken kvalité de håller dessa gamla serviser! Och roligt att få duka med dem! Jag har inte invigt den helt ännu, ser fram emot det :)
Må så fint!

Metamorphosis sa...

Tänk så fint att det finns så många fina människor!