måndag 9 april 2012

Gamla trotjänare


En del av ledigheten har spenderats i min verkstad. Jag har drejat upp prover för en ev. beställning till sommaren. Gamla trotjänare som kanske ska upp till produktion igen.

Än en gång har jag tänkt på att det är så fint med lerjobbet. Att det är så materialsnålt. För mig i alla fall. Ja, alltså, lera behövs naturligtvis och den förbrukas ju i takt med att jag drejar. En ugn har jag. Inköpt 2008, kanske kommer jag att ha den livet ut. Likaså med drejskivan. Jag köpte min 1996. Valde då en av de dyraste, vilket jag aldrig ångrat. Den är fortfarande jättebra! Och det bästa köpet är nästan min lerkvarn. Har precis aldrig ångrat att jag köpte den och mina handleder är mig evigt tacksam!


Det är framförallt verktygen jag tänker på som materialsnåla. I början då jag började dreja, tog jag fram en hel arsenal med verktyg varje gång. Sen låg de alla där i lerslickret och jag hade massor att diska vid dagens slut. Men så är det väl, man provar sig fram och till sist hittar man det man gillar. De verktyg jag använder nu för tiden då jag drejar är tre olika sken, alla beroende på vilken form jag drejar. Skenen håller jag på utsidan för att jämna till ytan och kanske även dreja mot. Eftersom jag dekorerar allt jag drejar vill jag inte ha några speciella drejränder och då är skenen perfekta!

Det röda skenet är mjukt, jag kan böja till det en aning då jag använder det. Köpt ca 1996. Det bruna skenet har Uffe gjort. Han arbetade som yrkesdrejare på Gotland. Dessvärre lever han inte längre och skenet är mig extra kärt. Vinkellinjalen är ett utmärkt sken till mina blomkrukor!

Till att fasa av botten har jag ett bambuverktyg som jag tillverkade då jag pluggade i Leksand. Gjort ca 1993. Och så en skärtråd. Dels att skära av lera från lerpaketet med, men också för att skära av drejade former från drejskivan med. Skärtrådarna fixar jag till själv allt eftersom jag behöver. Och så en fin liten svamp också, den kom inte med på bild, men har väl hängt med sen 1997, skulle jag tro.

6 kommentarer:

med nål och tråd sa...

Otroligt ju. Det är såklart extra fint att höra om dina gamla trotjänare i dagens slit-o-släng-samhälle.

metamorphosis sa...

Så härligt med gamla trotjänare som får hänga med år efter år!

Gillar uttrycket hos de där katterna, jag tror att de skulle uppskattas om de kom till baka i produktion igen!

....och jo, Glad påsk! :)

Terés sa...

Och väldigt intressant att höra om sådant som man inte har en aning om finns eller tänker på att det behövs, som icke-keramiker.

Line Katrin Moe sa...

Så spennende! Vil gjerne se hvordan koppene blir til slutt. Leire er dessverre ikke mitt material. Vi blir ikke venner:)Men jeg har en god vennine (se http://www.ingeborglejon.no/) som jobber med leire. Jeg håper å kunne overføre mine illustrasjoner på hennes produkter. Det hadde vært gøy. Om du fortsatt er interessert i å bytte bilde mot keramikk så gi meg et vink. Håper våren er fin hos deg:)

Annika sa...

Trevlig läsning! Dina katter är fina!

Joanna sa...

jag har gett dig frågor på min blogg!