onsdag 14 mars 2012

Fynd med fråga


För en tid sedan hittade jag ett par riktigt fina skor till Majlis på Erikshjälpen. Ett par mjuka canvasskor från Viking. Gummistövelmärket, ni vet. 25 kronor. Jag lade ner dem i min korg på en gång!

Det var inte förrän jag stod i kön till kassan som jag upptäckte att det fanns lite text på dem. Skriven med kulspetspenna. Från tjejerna i 9 e 1976, står det. Men herregud, vad intressant! Någon har alltså fått de här små skorna från ett gäng tjejer för mer än 30 år sedan! Varför? Vilka var de? Och hur kommer det sig att skorna nu hamnade på Erikshjälpen? Undrar om jag någonsin kommer att få veta?

Snälla, kan inte ni hitta på en historia så att jag blir nöjd?

3 kommentarer:

Kajsa sa...

En lärare som gick på föräldraledighet och fick en present till sitt barn av sina elever?

Erika Åberg sa...

Det var Cissi som fick dem av fotbollstjejgänget i klassen när de tog studenten tillsammans. Skorna hängdes runt Cissis hals tillsammans med blomsterkvastar, mjukisdjur och miniflaskor med champange på studentdagen.

Terés sa...

På 70-talet var det vanligt (vanligare?) att barnen hängde med föräldrarna på jobbet. Inger jobbade som syslöjdslärare och hade svårt att få daghemsplats så Stefan fick vara med henne på jobbet de gånger då mormor, farmor eller tant Rut i samma trappuppgång inte kunde rycka in. Eftersom Stefan var en snäll och väldigt charmig liten unge så gick det bra, alla gillade honom och i synnerhet tjejerna i 9C. Kicki sydde till och med en liten jacka till honom, i quiltat, rutigt tyg, med kapuschong. När han till sist fick daghemsplats så samlade flickorna till de där skorna åt honom - tyvärr var de för små redan från början, men Inger hade inte hjärta att säga det. De hängde på hennes anslagstavla som hon själv gjorde av en frigolitplatta som hon klädde med tyg, fram till dess att hon och Kenneth flyttade, då de hamnade i en kartong med lite av varje i. Därifrån till Erikshjälpen? Hmmm, måste tänka lite...