lördag 3 december 2011

Om att brodera


Nehejni, det är inte jag som har broderat detta! Det är en massa brodöser som är med i Linas kedjebroderi. Igår kom broderiet hem till mig, för jag anmälde mig visst också. Fast jag inte kan brodera. (Men det kan verkligen Lina! Kolla in t ex det här!) Själv har jag bara broderat en gång tidigare och det var kanske i årskurs 4, då jag broderade en bonad med texten Hem ljuva hem...



Men jag vill lära mig, fast jag kommer aldrig till skott liksom. Det var därför jag anmälde mig till kedjebroderiet i februari i år. Igår kom det alltså äntligen till mig. Jag var tvungen att skrida till verket på en gång, för jag kände hur prestationsångesten satte in på en gång. Här ska jag brodera bredvid bl a Broderi-Karin liksom... Sprang upp till min konstbroderande granne Lisbeth, och fick några garner av henne.














Tittade i några böcker, men kände att jag ändå inte kan. Så jag körde bara på. Hittepåstygn. Tre små blommor rätt högt upp på broderiet blev det. Mina första små broderier. Nu skickar jag broderiet vidare.

10 kommentarer:

Pysselfarmor sa...

Men så roligt att broderiet har kommit till rätta! Jag har broderat på detta kedjebroderi och blev litet orolig att det försvunnit ut i cyberspacen när det efterlystes.
Dina blommor är jättesöta!

Linda Jonsson sa...

Det är de som vågar kliva av stigen som hittar nya vägar. Hittepåstygn är också stygn! Fantastiskt broderi!

Maria sa...

Det där blev ju hur bra som helst. Jag både syr och broderar och gör allt möjligt som jag inte kan, man kan ändå. Kul att se hur mycket som har blivit på det, jag var först efter Lina.

Gerda-Thyra sa...

Åh, så kul att få återse broderiet!
Jag har också broderat på just det här broderiet, så fint det ser ut...riktigt maffigt!

Terés sa...

Väldigt fina blommor ju! Klart att du har talang för att brodera också - och det är verkligen väldigt roligt och vilsamt.

Lisbeth sa...

Dina hittapåstygn är gjorda av glädje tror jag och det är kul att skapa! Det blev ju jättefint så fortsätt med dina härliga stygn och nya broderiutmaningar.

med nål och tråd sa...

Tack för en himla trevlig dag! Jag sitter just och inviger en vit tekopp som är både skön att dricka ur och att titta på.

Ulrika sa...

Elin! Tack själv! Himla trevligt! Såna möten borde man styra upp oftare, tänker jag! Kul att du gillar muggarna!

metamorphosis sa...

Brodera är väl egentligen bara att rita med garn? Och som tankesmulan skrev - hittepåstygn är också stygn!

(...fast jag förstår helt klart att prestationsångesten slår till när man ska brodera på samma broderi som de rutinerade brödöserna!)

Lina sa...

Hej å va roligt att se att broderiet lever vidare! Nu blev jag liksom pirrig och glad. Hoppas också att du fick mersmak;)

/Lina