lördag 1 oktober 2011

Lite om min mamma


Ingrid Olsson, det är min mamma det.

Den bästa av mammor, även fast jag kanske inte är så bra på att säga det till henne. Och den bästa av mormödrar, det tycker både Majlis, jag och Johan. Hon är den som Majlis träffar mest efter Johan och mig. Flera gånger i veckan. Majlis höjer sina små armar och springer mot henne. Hur skulle det ha gått utan min mamma, jag hade knappast kunnat jobba i min verkstad under min föräldrarledighet, som jag nu faktiskt gjort en del. Under de timmarna har Majlis varit med mamma. Ingen annan person leker med Majlis så mycket som mormor gör!

Min mamma hjälper mig mycket. Hon har hand om mitt företags ekonomi och, ja, man kan säga att hon är min sekreterare, min hjälpreda. Ibland tänker jag på hur det kan vara att inte ha föräldrar som hjälper en. Det kan jag inte förstå. Jag är så tacksam att jag har det!


Och hemma hos mormorn finns minst lika många leksaker som hos oss hemma i stan. Bevarade sedan jag och min bror var små, senare inköpta på loppisar till mina brorsbarn, kvarlämnat och något nyköpt. I en stor låda ligger de. När vi kommer. Efter ett tag ligger de överallt.


Inne i ett av rummen i huset hänger ett dockskåp på väggen. Glasdörrar håller dockorna på plats. Majlis och jag brukar öppna dörrarna och titta på dockorna, det gillar hon mycket. Och på vinden står mitt gamla dockskåp, som väl får komma ner om några år.


Överallt finns gammalt porslin, för min mamma är en samlare av rang. I ett rätt litet skåp trängs alla de här vaserna. Har man tur kan man ibland få till ett långlån. Har man ännu mer tur kan man få byta till sig något. Ibland får man rent av någon liten skatt!













Och så mitt gamla flickrum då, som under senare år har förvandlats till ett tygrum. Överproppat med tyger från golv till tak. Här inne sover man bra. Tygerna liksom vadderar väggarna!

Min mamma är dessutom mycket fantasifull. Nu har hon kommit med en mycket bra idé. Mer om den längre fram!

11 kommentarer:

Fröken Blund sa...

så fint du skriver om din mamma. och så fint för er att ha henne. Vilken tillgång. och för henne att ha er. Kärlek är fint. och säg det till henne. att hon är värdefull. flera gånger om ska du säga det för du kommer aldrig aldrig aldrig att ångra det :) varm kram!

med nål och tråd sa...

Vilken kvinna, fin mamma och mormor och fint att ni har så nära kontakt

Erika Åberg sa...

Ingrid Olsson - vilken fin förebild för oss alla!

Linda sa...

Vilket helt fantastiskt blogginlägg, jag blir alldeles varm i hjärtat.

Helena sa...

Lyckans ost som har en sådan mamma! Ta väl vara på henne. Själv har jag en psykiskt instabil aggressiv mamma, fullständigt opålitlig. Det är mycket ledsamt, både för mig och min syster men också för min son som inte har en varm och go mormor i sin omgivning.

Nusse sa...

Så fint porträtt!

Gila sa...

Underbart tygrum. Och så fina krukor!

Solveig Lövendahl sa...

Så fint! Fin mamma och fint inlägg. Jag har också en underbar mamma och borde nog berätta lite oftare hur fin hon är.

Annika sa...

Fint inlägg om din mamma! Och vilket fint tygrum!

Lenaslera sa...

Vilket fint inlägg om din mamma. Jag blev rörd. Njut av att ha henne. Min mamma dog när min flicka var 10 månader och sonen 5, saknar mycket men är glad att ha många fina minnen. Vi hade också nära kontakt och hon hjälpte mig mycket både praktiskt och i tanken.

Och VILKA fina stövlar i inlägget lite tidigare, vilket fantastiskt fynd. Hoppas du får dem mjukare men jag kan inte riktigt säga hur.
Ha en fin dag. Lena /Lenaslera

marie-louise sa...

Åhh, Ulrika, vad fint du skriver här:)