torsdag 17 mars 2011

Undrar hur det känns att bo här? Del 4




Det här lilla gårdshuset hör till Dybeckska gården, eller Haegerstrandska gården som den hette från början, om jag inte minns fel. Gården byggdes upp i början på 1870-talet, efter att stadsbranden hade tagit stora delar av Gävle 1869. I det lilla huset fanns en tvättstuga från början och alldeles säkert någon form av bostad på ovanvåningen. Kanske för tjänstefolket som arbetade för familjen i huvudbyggnaden? Den ser ni direkt till höger om det höga planket på första bilden.

För ungefär 10 år sedan funderade jag mycket över hur det skulle vara att bo på övervåningen i det lilla huset. Ovanpå Posas cykelverkstad. Huset var i dåligt skick och man kunde se att inget var gjort åt lägenheten där ovanpå. Jag drömde om en liten 2:a med egen ingång och inga grannar. Med en vedspis i köket och kakelugnar i de andra rummen. Med ådringsmålade snickerier och knarrande gamla brädgolv som kanske var täckta med fina mönstrade linoleummattor. Funderade över hur det såg ut där uppe.

För några år sedan var jag, som antikvarisk kontrollant, inblandad i yttre renovering av såväl gamla stallet som huvudbyggnaden på gården. Jag fick komma in i det lilla huset som då hade ställts i ordning till kontor till fastighetsfirman som äger gården. Jag blev besviken. Det var så hårt renoverat där inne. Perfekt liksom. Absolut ingen charmig patina kvar. Och lite trist med de allra vanligaste standardtapeterna som brukar användas vid renoveringar av äldre interiörer. Men jag gillar fortfarande gården och att själva byggnaden fortfarande ser så ruffig ut. Huvudbyggnadens väldiga våning fick jag också gå in i. Där finns inredning av Ferdinand Boberg. Jag höll på att få dåndimpen. Men det är en helt annan historia som möjligen kan berättas en annan gång!

1 kommentar:

Joanna sa...

jag får dåndimpen bara av att höra dig berätta.
tänk att du får gå in i alla dessa hus som jag bara står på gatan och fantiserar om.