torsdag 24 juni 2010

Besök en hembygdsgård!






Jag har börjat arbeta med hembygdsgårdarna i Hälsingland nu. Förra svängen när jag jobbade på Länsmuseet Gävleborg, försåg jag och en kollega samtliga hembygdsgårdar i Gästrikland med underhålls- och åtgärdsprogram. Nu är alltså turen kommen till Hälsingland. Och man kan ha värre arbetsuppgifter, det är jag mycket väl medveten om...

Att få besöka dessa skatter till miljöer, träffa de fina hembygdsmänniskorna och se så mycket av landskapet, ja, det är en lyx få förunnade! Idag har jag fått gå i stark uppförsbacke, genom en skog, upp på ett berg för att slutligen komma till en stuga med en vidundelig utsikt över skogar, åkrar och sjöar. Jag har också fått fingra på ett gäng vackra klänningar och dregla över gamla lapptäcken. Läs mer om vad jag skrivit om hembygdsgårdarna här.

Allt detta gör jag alltså förutom att jobba, för det är ju endast byggnaderna och inte föremålen som jag är ute och dokumenterar. Föremålen får jag liksom på köpet! Hälsingland är som finast nu, allt blommar och trädens blad är fortfarande i en massa gröna nyanser. Nästa vecka drar jag vidare mot nya gårdar!



Önskar er en riktigt fin midsommarhelg!

2 kommentarer:

ahardslojdlife sa...

Fina bilder! Fin tapet där ovanför sängen!

Ingrid sa...

Oh, underbara bilder! Vilka broderier och lapptäcken! Önskar de var mina, men blev verkligen taggad,att börja sy nya lapptäcken efter gamla förebilder!
Trevlig midsommar! önskar Mamma och pappa