söndag 11 april 2010

Om ett gäng hamstrar om våren


När jag var liten lekte jag väldigt mycket med barbie, ja, typ hela tiden faktiskt och bara med en person, min bästis Helene. Och alltid hemma hos mig. Nog för att hon hade ett helt badrum i plast, gjort för just barbie, men hos mig fanns det så många barbies och det gick så bra att göra ett hus till dem i mitt rum. Som väggar använde vi drickabackar och andra små väskor. Övervåningen utgjordes alltid av min vita skrivbordsstol. Stolen som tidigare varit en köksstol hos min familj. Övervåningens rum tillhörde nästan alltid tonårsdottern Skipper. Ni kanske minns; hon som hade långt, absolut spikrakt vitt hår och kort lugg...

Varje vår när jag ser videkissarna påminns jag om mina barbies. Jag tyckte nämligen att videkissar passade så väldigt bra som hamstrar till barbiefamiljerna...


Idag var vi ute och gick i skogen. Kryssade kring översvämmade områden och luktade på den blöta mossan. Vi mötte några fjärilar, såg en liten orm hörde en fluga surra. I en slänt växer tussilago och jag fick plocka med mig några hem. Mina pärlhyacinter från utställningen förra helgen, har fått flytta ut på balkongen. NU är det banne mig vår!

7 kommentarer:

med nål och tråd sa...

Hihi hamstrar. Ja varför inte, de är ju lika ludna och mjuka.

Ja, vår är det nu. Jag såg min första vitsippa och så har jag krattat och eldat på föräldrarnas stugtomt. Det är grejer det!

Terés sa...

Vissa av oss rörde ihop "grytor" av lera, tussilago och vitsippor, andra använde videkissar som marsvin. En del av oss blev tjänstemän medan andra blev hantverkare med utsökt estetiskt sinnelag och bubblande kreativitet. Arv? Miljö? "Livets lotteri"? Oklart.

marie-louise sa...

Inte en tussilago på Gotland men det var fint ändå...jättefint!

Anonym sa...

Jag kommer väl ihåg alla lekar med din kompis Helene, barbie/ken och hamstrar!Redan när du var liten ville du ju börja leka och rita direkt när du vaknade!// Mamma

Solveig Lövendahl sa...

Å vad fint med videhamstrar! Jag hade en mjuk, fin videkisse i en liten ask tillsammans med andra skatter som tex nån extra fin paljett och ett par pärlor när jag var liten...

Malin sa...

Videkissar som hamstrar...fint. Själv gjorde jag axelremsväskor av tamponger till mina barbisar. Stackars dom!

Ulrika sa...

Malin: Vad otroligt kreativt! Själv tyckte jag att de där små blöjorna (bindorna) ju var som gjorda som dockblöjor. Helt otroligt perfekta!