fredag 20 november 2009

Dorina och annat fint




Ända sedan den ödestigra dagen för nästan ett år sedan, dagen då Noa Noabutiken i Gävle stängde, har jag allt mer övergått till att handla kläder på loppisar. Vissa dagar kan jag nöjt konstatera att jag är klädd i loppisfynd från topp till tå och det känns allt fint!

Kläderna var finare förr i tiden, om ni frågar mig. Det är något med materialen, detaljerna och passformen... Det är sånt som nya kläder ofta saknar, om man inte går upp i prisklass en del. Det där att de är möjliga att sy in, ta ut och lägga upp och lägga ner. Små fina dragkedjor och knappar av glas, pärlemo eller metall. Framförallt håller sig kläder från förr fina under långt tid, vilket är sällsynt för nya, lite billigare kläder...

Och namnen! Dorina. Från Hamburg. Klart jag sträcker på mig lite extra med en sån klänning! I siden. Ostruken här, som synes, men ändå fin. Hittade den på Eriksjälpen i våras och kände att jag var tvungen att rädda den! Snart finns det inte kvar så många gamla tanter som har såna här guldkorn i sina garderober. När jag tänker på det så blir jag allt lite ledsen...

Och smyckena! Det är glasstenar som glittrar och vill ha upmärksamhet! Armband med ädla stenar och broscher i alla varianter. Jag har pärlhalsband som är gjorda av backelit och bara det känns ju finfint! Örhängen som man knäpper fast i öronen, men som lika väl kan användas som broscher...

Suck, den som ändå fått vara med på mitten av 1900-talet... Så tjusig jag skulle ha varit! En tjusig person som definitivt skulle ha passat då - och passar nu - kan ni läsa om här.

8 kommentarer:

fale artut sa...

Åh, så fin du är i klänningen! Och visst var det mera kvalitet förr! Sen gick det ju att sy om, nu är en del kläder trasiga vid köp?!
Härligt inlägg, antar attt du har gjort de fina krukorna i fönstret! Mycket fina!

artycho sa...

I trully love that dress! I made one very similar a few weeks ago! Love your pictures too!

Ulrika sa...

Jepp! Krukorna har jag gjort och jag gillar dem mycket!

Unknown sa...

Men så vacker! Tycker mig skymta en fin fin detalj på tredje bilden. Kan det vara en liten ficka kanske?
Jag känner mig också så bra när jag tänker att nästan alla möbler i lägenheten är auktions- eller loppisfynd och att kläderna som Anna har är från när jag var liten eller fina andrahandskläder.
Hennes favorit just nu är en underbar liten mörkgrön lodenkappa med små fina läderknappar. Den sydde min mormor till mig när jag var i två-års åldern av en gammal lodenrock. Alltså återanvänd redan då för 35 år sedan.
Både jag och min mamma uppvuxna så. Sy, sy om och ärva. Kanske inte kul alla gånger i tonåren men nu är jag otroligt imponerad av både min mamma och mormor som vände och vred på allt så att alla barn såg välklädda ut.

Annika sa...

Oh, så fin du är är den fina klänningen. Och knapparna/broscherna i skålen är ju som små konstverk! Det är verkligen kul att kunna återanvända saker, och att njuta av det! /Annika

Ulrika sa...

Johanna, en liten mörkgrön lodenrock med läderknappar låter väldigt flott till någon som är 2 år. Säkert jättefin!

Ulrika sa...

Artycho, I did see your wonderful dress! I you, who read my blog, want to see it, look here:

http://aucoeurdartycho.blogspot.com/2009/09/green-wedding-bells-ii.html

Anonym sa...

Genial post and this post helped me alot in my college assignement. Gratefulness you for your information.