lördag 12 september 2009

Källaren


Husen i min bostadsrättsförening är byggda 1946. Än idag finns en hel del spår kvar från den tiden, även fast de blir färre och färre. 1940-talets flerbostadshus präglas av omsorg om de små detaljerna, som speciella ytor i trapphusen att parkera barnvagnar på. Ibland ser man även ett litet dörrtrycke en bit nedanför portens vanliga dörrtrycke. Detta för att barnen ska kunna öppna porten...

I min förening finns inte ett endaste barn idag. Annat måste det ha varit på 1940-talet. Ett helt förråd för barnvagnar och skidor och ett alldeles eget torkrum för barnkläderna! Förrådet för skidor har varit helt okänt för mig till för någon vecka sedan. Det gamla låset var utbytt och den nya nyckeln visade sig finnas hos mig, i min nyckelpåse. Jag kom in i ett dammigt förråd, fyllt av målarburkar, byråer, fåtöljer och ja, mycket riktigt, även av en massa gamla träskidor! Nu ska vi kanske snart hyra ut förrådet, men helst vill jag att det ska fortsätta att se ut som det gör nu, dammigt och fyllt med gamla grejer...

1 kommentar:

marie-louise sa...

Ah, vad fint! Tänk med vilken omsorg saker och ting sköttes förut. Och detta kan man resonera mycket kring. (men nu ska jag äta frukost)
Ha en trevlig Söndag Ulrika, det var härligt att titta igenom dina senaste inlägg!