fredag 26 juni 2009

På gång


Jag jobbar för fullt just nu. Som byggnadsantikvarie, hembygdskonsulent och keramiker. Det är lite hektiskt... Producerar keramik till försäljningen i krukmakeriet på Växbo de två sista veckorna i juli. Känner att jag har läget under kontroll, än är det relativt långt till den 20 juli, då jag ska börja sälja där. Har alla grejer klara och nu återstår bara bränningar. Bara och bara, förresten, det är en del ugnar kvar tills allt är klart...

Den här skålen ska till Växbo. En skål som passar finfint till sommarens sallader! En av keramikerna som driver krukmakeriet i Växbo under somrarna är Anna Wrigstad Östberg, verksam i Lottefors utanför Bollnäs. Anna är utbildad på Hantverkets Folkhögskola, precis som jag, fast vi gick inte där samtidigt.Hon arbetar i stengods och dekorerar sin keramik med dekaler. Då bränns keramiken inte mindre än tre gånger, istället för två, som jag gör. Det ska bli så spännande att sälja keramik i Hälsingland! Jag ser verkligen fram mot att besöka krukmakeriet när jag ska leverera min keramik!

Inga kommentarer: