lördag 13 juni 2009

Om en småstad



I veckan åkte jag och två kollegor till ett möte i Träslövsläge, strax söder om Varberg. Det är väldigt långt mellan Falun och Träslövsläge och naturligtvis var vi tvugna att emellanåt stanna för fika och lunch.

Det första stoppet blev faktiskt redan innan vi passerat länsgränsen. Efter att vi levererat trycksaker till turistbyrån i Ludvika, var vi sugna på förmiddagsfika och fick tipset om Prio Café & Konfekt i kvarteret intill. Det visade sig vara ett mycket bra tips! Prio är ett riktigt fint kafé med tydlig karaktär av 1940-50-tal. Jag har under den senaste tiden allt mer insett att jag är lite av en kafésnobb; kaffet ska vara gott och fikabrödet bör vara hembakat. Om kafét dessutom har en stil som jag gillar, är det naturligtvis ett stort plus i kanten. På Prio uppfylldes alla mina önskningarna och dessutom (och det kan ju tyckas självklart) är personalen mycket trevlig.

Prio är inte så stort, vilket fick till följd att mitt sällskap faktiskt slog oss i slang med inte mindre än två av de andra gästerna, vilket gav ytterligare trevlighetsfaktor! Ute regnade det och jag hade gärna hängt kvar på Prio hela dagen, men vi var tvugna att skynda vidare mot södern. Tyvärr gjorde regnet så att jag helt missade att fota av den finaste korvkiosk jag någonsin sett. Den ligger bredvid Prio och är helt i original från 1950-60-talet! Nu har ni en av sommarens utflykter fixade; åk till Ludvika och fika och käka korv!

1 kommentar: