söndag 24 maj 2009

YES ASIA!





I början på året började jag ju hänga runt på en massa sybloggar och de har verkligen fått mig att komma igång med sömnaden igen! Genom Rino, så hittade jag - och köpte - Stylish dress book från Yes Asia. En bok med mönster på en massa tunikor och klänningar. På japanska. Som hittad för mig som vare sig brukar sy efter mönster eller förstår japanska!

Men tänka sig, det är ganska lätt att följa bokens illustrationer och jag har nu faktiskt fått till den första klänningen, den som är på framsidan av boken. Jag har en plan för den klänningen, jag har ett tyg som ligger och väntar. Den här rosa varianten fick bli ett första prov. Och det var nog bra att jag provade först... Jag har nämligen inte så stort tålamod när jag syr (eller annars heller förresten) och vill att allt ska bli klart på en gång, vilket ibland kan innebära att allt går lite för fort och att det blir fel.

Det här är klänning E, som jag dock gjort om en del. Halsen och nacken gjorde jag djupare och rynket i ryggen uteslöt jag och delade nedre delen av bakstycket i två delar istället. Dessutom så uteslöt jag fickorna. Jag sydde efter storlek 9, men behöver nog sy en storlek större nästa gång, för klänningen blev lite trång över axlarna och armarna var jag tvungen att sätta i en kil under. Flickebarnet på omslagsbilden har lite smalare armar än vad jag har!

I stort är jag väldigt nöjd i alla fall och ser fram mot nästa klänning som jag ska sy!

5 kommentarer:

Solveig Lövendahl sa...

Den ser underbart fin ut!! Härliga bilder också!

Gudrun sa...

Jättefin!

rino sa...

Vackra bilder.
Klänningen ser inte alls fort o fel ut, jättefin tycker jag. Håller med dig om axlarna, min blev också lite trång.

marie-louise sa...

Super - vilka fina veck!

Krusti sa...

très belle E!