måndag 30 mars 2009

Två blusar och ett bord


Helgen har till stor del ägnats åt sömnad. Den senaste tiden har jag börjat hänga runt på olika sybloggar och de har verkligen inspirerat mig till att komma igång med sömnaden igen! Tackar speciellt Soliga Kläder, Med nål och tråd, Retro Elephant och Rino Syr för inpirationen! Som vanligt syr jag utan mönster. Kopierar och klipper från något plagg jag har och som jag gillar. Syr, sprättar och syr, sprättar. Det finns definitivt smidigare sätt att sy ett plagg på än de jag ägnar mig åt, men samtidigt är det lite kul. Som att skulptera och det brukar ju faktiskt bli rätt bra till sist! Tyvärr har några basala sykunskaper helt fallit i glömska. Typ hur man syr en liten kant runt halsringningen. Därav tillkomsten av den lilla dekorationen vid ringningen på den kortärmade blusen...

Det blommiga tyget hittade jag på lördagens loppisrunda. Tyget har varit flera örngott, alla broderade med initialerna AB. Så jag tackar Anita Bengtsson, för jag tänker att hon som ägt örngotten kanske heter så, för att hon lämnade dem till loppisen. Tyget till den andra blusen har legat i mitt skåp i flera år, i väntan på att bli just en blus faktiskt. Tyget är mjukt och skönt, så den blir nog bra i sommar.

Vi köpte också ett fint trekantigt soffbord på den ena loppisen. I finfint teak från den danska firman Jason Ringsted. Mitt framför ögonen på tre män som uppenbarligen gärna skulle vilja ha haft bordet. Men vi hann före! Mohahahah!

11 kommentarer:

Drömma-Lotta sa...

Grattis till bordet och finfina blusar Ulrika :)

Solveig Lövendahl sa...

Vilka fina blusar! Den blommiga är min favorit. Så roligt att jag har kunnat inspirera dig!
Vi får inte glömma bytet förresten, väntar du kanske på att jag ska bestämma mig... :) Det som jag har så svårt för. Om du mailar mig din adress så kan jag skicka så länge.
Jag gissar att du inte kommer att göra smycken i mörkbrunt eller ljusgult, va?

rino sa...

Kul att kunna inspirera:-)
Den där "dekorationen" som du kallar den blev ju pricken över i. Det är nog inte så dumt att låta plaggen växa fram

mette sa...

Så fine dine bluser er blevet... syntes detaljen er rigtig god...jeg er faktisk mere begetstre for detaljer lige der fremfor i midten af en bluse..for eksempel brocher....Dine ringe og ørhængere på den gamle tallerken...det er så så fint...håber udstillingen kommer til at gå godt

Charlotte Tollstén sa...

Vilka vackra blusar!! Önskar jag kunde sy.....

ingrid sa...

Den blommiga är supersnygg!

Die Kleine Schwalbe sa...

Very nice pictures! Nice blog!
I love it! Wish I could read it...

Elin sa...

ja som alla andra säger: den blommiga är jättesnygg!!! jag har faktiskt också börjat komma in på "sy-spåret", har flyttat ner mammas gamla bernina och nu pryder balklänningen provdockan! :)

Ulrika sa...

Tack till alla! Igår fick den lilla blusen följa med på min danskurs och den var en mycket bra dansblus!

To Liyen: Wish my english was better, then I should start blogging for the hold world!

marie-louise sa...

värsta fotomodellen!!!!

metamorphosis sa...

Åh, nu blev ju även jag inspirerad i detta att ta itu med blus/skjort/klänningssömnad inför sommaren! Tack tack!