torsdag 5 mars 2009

Kompisar från förr





Några kompisar från förr. Från tiden då leksaker var hemsydda eller ärvdes av äldre släktingar.

Gunnar, apan, har min pappas bror lekt med när han var liten. Tror att apan är uppkallad efter pappas kompis. Så länge jag vet har Gunnar haft sprickan över nosen och så länge jag minns har han haft lite tunt med päls på rätt många ställen. Svansen, som ska ha en turkos liten avslutning är lagad många gånger. Gunnar är stoppad med något höliknande material och numer är han väldigt skör. Många som träffat honom tycker att han ser läskig ut, men det är han inte. Han är en mycket vän apa.


Sen har vi Jocke, den lilla svarta killen. Han kommer från Afrika och jag tror att jag fick honom av en arbetskompis till mamma. Jocke har praktiska kläder som alltid sitter på. När jag var yngre tyckte jag att det var så roligt att dra i Jockes ögon, så att han tittade i kors. Så gör jag aldrig mot Jocke numer. Han är lite slapp i halsen, vilket får honom att se lite sorgsen ut. Fast jag tror att han är rätt glad.


Peter, hunden, med en svans med en ståltråd i, stod och väntade på mig på en loppis på Gotland för 6 år sedan. Lång och stolt, även fast svansen är lite sned.

Den gula lillkillen har inget namn. Som jag minns. Från när jag var liten. Har för mig att han hade några knappar till ögon förr, nu är de borta. Idag slog det mig hur otroligt gullig han är. Helt rund och mjuk.

Det här gänget bor numer på en hylla i mammans syrum. Från sin höjd blickar de ut över tyger, garner, saxar, symaskiner, strykjärn och mamman.

5 kommentarer:

Annas infall sa...

Jag har oxå några av mina kompisar kvar... Jag är helnöjd med keramiken jag köpte av dig...TACK!
//Anna

Ulrika sa...

Anna, vad kul att höra!

Anonym sa...

Hej! Vi hittade en klänning i en boutique i Gamla stan, en är brun och vit. Jag vet inte om den är brun med vita blommor eller vit med bruna blommor, ja men brun och vit med blommor är den. U-ringningen är hjärtformad och kantad av randiga band, under bysten är det som ett brett band jaa, rombformat kanske,som också är randigt, sen sitter det en ful rosett på det bandet :P sen under det bandet har man sytt som små resårer. Ja svårt att förklara, du får väl hålla utskik på min blogg efter den 11 juni ! Jag tackar ändå för tipsen, får kolla där nästa gång jag är i stockholm.

Ulrika sa...

Elin, det låter ju fint och fula rosetter kan man alltid sprätta bort. Själv sprättade jag bort en massa resår på en blus jag köpte igår. Det tog ett tag, men sen blev jag nöjd!

marie-louise sa...

Wow, super, särskilt apan som bara har lite av sin min kvar.