torsdag 4 december 2008

En varm kakelugn hos Aino




Idag har jag varit och hängt lite hos Aino på Konstra. Hon pysslade med fina armband som hon gör av gamla vävda band från 1800-talet. Jag har beställt ett brett armband som verkligen osar allmoge. Rött är det dessutom. Min fulaste färg, men det här vävda bandet är verkligen väldigt fint. Troligen blir det färdigt på lördag och då kan jag hämta det. Tänker att det passar bra att ha då jag ska vara med på julmarknaden på Länsmuseet på söndag. Flera av länets hembygdsförbund kommer att vara med där, så jag tänker att jag med mitt armband, kommer att smälta in fint bland all allmoge och slöjd.

Hos Aino var det varmt och skönt idag. Vi satt precis framför kakelugnen som hon eldat i. Ni vet väl att kakelugnen är en svensk uppfinning? Det var Carl Johan Cronstedt som uppfann kakelugnen med dess vindlande rökgångar 1767. Innan dess hade ugnarna haft raka rökkanaler, vilket såklart krävde en massa ved och gjorde att den mesta värmen gick rakt ut i skorstenen. Men genom den här smarta uppfinningen kunde ugnarna alstra värmen länge, länge.

Hos Aino är det fint julpyntat med både gamla och nya ting. På söndag är det Södersöndag i Gävle, så förutom att gå på julmarknaden på museet kan man också strosa omkring i Gamla Gävle. Besöka Konstra och ta en fika på SnusMajas kafé. Det är den lilla röda stugan på andra sidan gatan från Ainos butik. Gävles i särklass mysigaste kafé. Litet och intimt och med söta ägare.

Inga kommentarer: